
 

 

 

Voice	of	America	 |	 Radio	Free	Europe/Radio	Liberty	 |	 Office	of	Cuba	Broadcasting	 |	 Radio	Free	Asia	 |	 Middle	East	Broadcasting	
k

330	Independence	Avenue	SW		|		Washington,	DC	20237		|		usagm.gov	

November 7, 2018 
 
 
 
Mr. George Soros 
Founder and Chairman 
Open Society Foundations 
224 West 57th Street 
New York, NY  10019 
 
Dear Mr. Soros: 
 
I am writing to express my personal apologies for the report produced by the U.S. Agency for 
Global Media (USAGM), Office of Cuba Broadcasting (OCB), in May 2018 that made several 
false and negative assertions about you.  It was based on extremely poor and unprofessional 
journalism, and it was utterly offensive in its anti-Semitism and clear bias.  I take this breach in 
our fundamental obligation to provide accurate, balanced, and objective reporting very seriously. 
 
In particular, I want to express my personal and heartfelt apologies for the aspersions cast against 
you amidst the virulent anti-Semitism expressed in the report.  I deeply regret that a USAGM 
network produced something that feeds into age-old tropes against the Jewish community, at a 
moment when anti-Semitism is growing at home and around the world.  I have much admiration 
for your personal history, long career, philanthropy, and activism on behalf of the voiceless.  As 
a former journalist, I am particularly enamored of your work supporting free media. 
 
On behalf of USAGM, I am deeply grateful for the Open Society Foundations’ willingness to 
house and preserve an extensive collection from Radio Free Europe/Radio Liberty’s (RFE/RL) 
Research Institute at the Open Society Archive in Budapest, Hungary.  Your unflinching support 
for freedom of expression and for RFE/RL’s mission and legacy, makes this tremendous breach 
in journalistic professionalism all the more wrenching for me.  
 
Upon learning about the report, I immediately took a number of steps to address the situation.  I 
ordered Tomás P. Regalado, OCB Director, to remove the offensive story from the TV Martí 
website and social media.  I placed the journalists involved on administrative leave pending a full 
investigation to determine appropriate disciplinary action (and identify any other individuals who 
may have been responsible for the conception, production, and broadcasting of the piece).  I 
issued a public statement expressing my personal and professional outrage regarding the report 
in question.  I instructed Director Regalado to require comprehensive ethics and standards 
refresher training for all OCB journalists, and to hire a full time “standards and practices” editor 



  2

to oversee all outgoing content with strict adherence to the highest professional standards of 
journalism.  And finally, I ordered an immediate audit of all OCB content online to identify any 
unprofessional reporting, as well as a more thorough third-party audit of all content produced at 
OCB across all platforms during the past year to identify any patterns of unethical reporting.   
 
As the CEO of the five U.S. media networks funded by taxpayer dollars—Voice of America, 
Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio Free Asia, and the Middle East Broadcasting Networks, 
as well as OCB—I will work diligently to ensure that each abides by the highest standards of 
unbiased journalism.  I am committed to repairing our relationship with you and with the Open 
Society Foundations, and I am open to any and all further communications. 
 
Once again, please accept my deepest apologies and regrets. 
 
      Sincerely, 
 
       
 
       

John F. Lansing 
      Chief Executive Officer and Director 
 


